Translate

Wednesday, July 18, 2012

Subjunctive tense in French – une bête noire !

I KNOW, I KNOW – no one enjoys learning the subjunctive tense in French; however, it is necessary/used, shows that you are knowledgeable, and that you can speak at a certain level of proficiency.  So, here are some phrases to practice.

HINT: One of these does NOT take the subjunctive — Bon courage!

1. Il est important que vous _____ mon colis avant lundi. (ouvrir)
2. Nous irons où qu’il _____ . (falloir)
3.  Il se peut que nous _____ le bus. (prendre)
4. J’espère que mon cadeau vous _____ .(plaire)
5.  Je souhaite que vous _____ content. (être)
6.  Est-il certain que tu _____ venir? (pouvoir)
7.  Elle veut qu’il nous _____. (attendre)
8.  Est-il vrai qu’il _____ trop vite? (conduire)
9.  C’est dommage qu’il ne _____ pas beau. (faire)
10. Tu peux prêter mon stylo pourvu que tu me la _____. (rendre)

Answers: 1-ouvriez; 2-faille; 3-prenions; 4-*plaît or plaira; 5-soyez; 6-puisses; 7-attende; 8-conduise; 9-fasse; 10-rendes

* Verbs espérer (like croire and penser) express certainty, so only use the subjunctive for negative or interrogative sentences with these verbs.

Check out this new language exchange concept, held on the French Riviera!

No comments:

Post a Comment